„Sztuka opiera się na obrazie, więc teatr by żyć musi opierać się na obrazie.”
(Zofia Tomczyk-Watrak)

wtorek, 15 marca 2011

"Czarna komedia"

Podczas pracy nad spektaklem Czarna komedia w reżyserii Piotra Piaskowskiego spotkało się kilka wybitnych osobowości artystycznych. Plakat zaprojektował Franciszek Starowieyski, scenografię Xymena Zaniewska-Chwedczuk. To również z jej inicjatywy na scenie pojawiły się rzeźby Jerzego Jarnuszkiewicza, wybitnego polskiego rzeźbiarza, pedagoga, autora m.in. Pomnika Małego Powstańca na Starym Mieście czy współautora projektu pomnika „Droga” dla Muzeum w Oświęcimiu-Brzezince z 1957 roku. Jednocześnie Zaniewska przygotowała pokaz prac Jarnuszkiewicza we foyer Dużej Sceny w Dramatycznym. Odbył się on w 1969 roku przy okazji premiery, jednak wydarzenie to przeszło w zasadzie bez echa, mimo że niewątpliwie zasługiwało na więcej uwagi.

Zaniewska (do 1982 roku główna scenografka Telewizji Polskiej) i Jarnuszkiewicz wykładali na warszawskiej ASP. To właśnie Jarnuszkiewicz zrewolucjonizował nauczanie artystyczne w Polsce. Wprowadził nowatorskie metody kształcenia, a także dokumentacji – jako pierwszy wykorzystał do tego celu fotografię. Co istotne, nigdy nie nauczał na przykładach własnych prac, dlatego też jego twórczość pozostawała raczej mało znana. Indywidualne pokazy rzeźb Jarnuszkiewicza, jak ten w Dramatycznym, należały do rzadkości. Xymena Zaniewska zaprezentowała kilkanaście abstrakcyjnych kompozycji z metalu. Były to ażurowe, geometryczne rzeźby, w większości powstałe ze szkieletowego systemu prętów i podciągów, o aktywnej estetycznie strukturze.

Xymena Zaniewska-Chwedczuk, projekt scenografii, 1969


pokaz prac Jerzego Jarnuszkiewicza, foyer Dużej Sceny, 1969


Franciszek Starowieyski, Czarna komedia, 1969


Na wystawie będzie można zobaczyć plakat Franciszka Starowieyskiego oraz zdjęcia scenografii Xymeny Zaniewskiej-Chwedczuk do sztuki Czarna Komedia, a także zdjęcia z wystawy Jerzego Jarnuszkiewicza z 1969 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz