„Reżyserzy i dyrektorzy ówczesnych teatrów byli zbyt literacko nastawieni, aby ingerować w plakat. – wspomina Franciszek Starowieyski – Z wyjątkiem dwóch: oczywiście Kundzia Swinarskiego, którego cennym uwagom wiele zawdzięczam, i o dziwo, Świderskiego, dyskutującego bardzo twórczo o każdym projekcie.”
Inspirujące rozmowy, do których dochodziło w Dramatycznym, znalazły bezpośrednie przełożenie na twórczość Franciszka Starowieyskiego. Krytycy uznają współpracę z Teatrem za jeden z ważniejszych okresów dla artysty. Zaprojektował tu m.in. takie plakaty, jak Anioł wstąpił do Babilonu, Kochanek. Lekki ból, Czerwona magia czy w końcu przełomowy Frank V, w którym Starowieyski przedstawiał narożnik dziewiętnastowiecznego banku przechodzący od dołu w czaszkę. Była to pierwsza realizacja ujawniająca w twórczości artysty fascynację śmiercią, inspiracje sztuką dawną (m.in. XIX-wieczna grafiką, symbolizmem, barokowym ornamentem), elementy turpistyczne a także surrealistyczny sposób łączenia obcych sobie elementów. Plakat pozostaje w widocznej korelacji ze scenografią autorstwa Ewy Starowieyskiej i Konrada Swinarskiego. W obu wykorzystano ten sam motyw architektoniczny – wspomniany narożnik banku.
Na wystawie zostanie zaprezentowany m.in. plakat Frank V oraz zdjęcia scenografii autorstwa Ewy Starowieyskiej i Konrada Swinarskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz